top of page
  • john33147

Reflecties op de belangrijkste elementen van strategie-implementatie

Strategie moet gevolgen hebben

Het effectief uitvoeren van een strategie impliceert het nemen van moeilijke beslissingen die daarbij aansluiten, zelfs onconventionele beslissingen. Hier zijn twee voorbeelden uit mijn carrière om dit punt te illustreren:


  1. De kracht van bundelen: Al vroeg in mijn rol als strateeg besefte ik dat onze klanten steeds meer de voorkeur gaven aan gebundelde producten. De structuur van ons bedrijf, met producten die door aparte 'fabrieken' werden verkocht, belemmerde dit echter. De eerste impuls van het bedrijf was om te proberen het relatief kleine aantal gebundelde klanten te beheersen door middel van een paar complexe oplossingen. Ondanks de uitdaging liet ik zien dat de gebundelde markt snel zou groeien, en drong er bij ons op aan om te investeren in een ingrijpende herziening van onze bezorgsystemen (die ik vervolgens leidde). Deze inspanning, hoewel moeilijk, bleek de juiste beslissing te zijn, aangezien de gebundelde verkopen binnen vijf jaar aanzienlijk toenamen, tot de helft van het aantal klanten of meer. Vertrouwen op tijdelijke oplossingen zou de operaties hebben verbroken.

  2. Partners diversifiëren om strategische doelen te bereiken: Later, toen ik leiding gaf aan de productontwikkeling voor een technologiebedrijf, identificeerde ik de dringende noodzaak om een nieuwe productcategorie te betreden. Nadat ik vertragingen had ondervonden bij onze eerste partner, heb ik ervoor gekozen om de parallelle ontwikkeling met een tweede partner te starten. Deze beslissing, hoewel arbeidsintensief en potentieel verwarrend, zorgde ervoor dat we onze strategische doelstelling bereikten (en in feite jarenlang flexibiliteit bleven bieden op dit gebied).


Effectieve communicatie is cruciaal

Een strategie is slechts zo goed als de implementatie ervan in de dagelijkse werkzaamheden in de hele organisatie. Om dit te bereiken moet iedereen, vooral managers, de strategie begrijpen. (Terzijde: dit is ook een kerntest om te bepalen of een strategie nuttig is: of een strategie niet kan worden gebruikt om de beslissingen van een gemiddelde manager te sturen, omdat deze te banaal is – 'meer groei!' - of te complex , dan is het tijd om die strategie te verfijnen). Om begrip te garanderen, is een beknopte communicatie van de strategie vereist, idealiter samengevat in 1-3 presentatiedia's. Bovendien moeten leiders de kernboodschappen herhalen om een wijdverspreid begrip te garanderen, veel meer dan voor hen noodzakelijk lijkt. De grove vuistregel is dat je jezelf moet herhalen totdat je denkt dat iedereen het begrijpt, en jezelf dan vijf tot tien keer vaker moet herhalen. Bedenk dat u waarschijnlijk al maanden van tevoren aan de strategie hebt gewerkt – anderen niet.


Resultaten op de lange termijn vereisen toegewijde bewakers

Het balanceren van verschillende tijdshorizonten is essentieel bij management.


  1. Er is de druk van het nu – de week, de maand.

  2. De druk van de middellange termijn, de kernrapportageperiode – het kwartaal, het jaar

  3. Dan is er de lange termijn.


Strategie-uitvoering gaat over het reserveren van inspanningen om dat laatste te doen, terwijl het meer directe werk ook vorm wordt gegeven om de strategie te ondersteunen. Zoals we echter allemaal weten, heeft de korte termijn de neiging de middellange termijn te verdringen, en beide verdringen de lange termijn.

Als gevolg hiervan kan de lange termijn realistisch gezien alleen worden beschermd door a) senior leiders die zich daar de hele tijd duidelijk op concentreren, en b) mensen hebben wier voornaamste taak het is zich zorgen te maken over de lange termijn. Dit is de reden waarom het inbedden van strategische kernprojecten bij teams die niet al te veel afleidingen op de korte termijn hebben (doorgaans product- of bedrijfsontwikkelingsteams), net als programmamanagement essentieel is. Dit is ook een kernverantwoordelijkheid van een strategieleider in een team: een onophoudelijke vertegenwoordiger en evangelist van de lange termijn zijn.


Doe met ons mee

Ik verwelkom uw gedachten en ervaringen over de uitvoering van strategie. Hoe bent u met deze uitdagingen omgegaan? Deel uw inzichten in de reacties hieronder.

2 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page